Legal information
Cliens Kapitalförvaltning AB (nedan "Cliens" eller "Bolaget") är ett svenskt fondbolag som står under Finansinspektionens tillsyn och som har tillstånd att bedriva fondverksamhet enligt Lag (2004:46) om värdepappersfonder och Lag (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Bolaget innehar även tillstånd för diskretionär portföljförvaltning av investeringsportföljer samt mottagande och vidarebefordran av order avseende finansiella instrument.
I Cliens Kapitalförvaltnings organisation ingår följande revisorer och kontrollfunktioner:
Riskhantering
Ansvarig är Mikael Olausson vid FCG Fonder AB
Regelefterlevnad
Ansvarig är Björn Wendleby vid Harvest Advokatbyrå AB
Internrevision
Ansvarig är Sven Höglund vid KPMG AB
Externrevision
Externrevisor är Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB, med auktoriserade revisorn Peter Nilsson som huvudansvarig.
Förvaringsinstitut
Förvaringsinstitut för de fonder som förvaltas av Cliens Kapitalförvaltning är Skandinaviska Enskilda Banken AB, organisationsnummer 502032-9081.
Fondbolagens Förening
Cliens är medlem i den svenska branschorganisationen Fondbolagens Förening. Fondbolagens Förening har en kod för fondbolag samt ett antal riktlinjer som dess medlemmar ska följa, exempelvis riktlinjer för marknadsföring utarbetad i samråd med Konsumentverket. Cliens har åtagit sig att följa föreningens kod för fondbolag och föreningens riktlinjer.
Informationsgivning till andelsägare
Andelsägare har tillgång till information om en fond genom bl.a. faktablad, informationsbroschyr, fondbestämmelser, månadsrapporter, halvårsredogörelse och årsberättelse. I tillägg till detta kan andelsägare göra en förfrågan om att få del av information om större innehav och affärer i en förvaltad fond, förutsatt att det inte är till nackdel för andelsägarkollektivet att informationen lämnas ut. En särskild förfrågan lämnas till info@cliens.se
Redovisning av ställningstagande
Varje år lämnar vi en redogörelse för hur principerna för aktieägarengagemang har tillämpats i fråga om:
1. vår bolagsövervakning, innefattande övervakning av portföljbolagens strategi, finansiella och icke-finansiella resultat och risker, kapitalstruktur, sociala och miljömässiga påverkan och bolagsstyrning,
2. dialoger med företrädare för portföljbolagen,
3. eventuellt utövande av rösträtt och andra rättigheter som är knutna till aktieinnehavet,
4. eventuellt samarbete med andra aktieägare i portföljbolagen,
5. eventuell kommunikation med relevanta intressenter i portföljbolagen, samt
6. hantering av faktiska och potentiella intressekonflikter.
Cliens Visselblåsartjänst
Cliens använder sig av en extern tjänst som gör det möjligt att anonymt rapportera misstänkta överträdelser som du anser att Cliens har begått.
Det grundläggande syftet med vår visselblåsartjänst är att möjliggöra anmälningar om misstänkta överträdelser av bestämmelser som gäller för Cliens verksamhet. Det ligger i Bolagets intresse att komma till rätta med missförhållanden, om dessa uppstått i verksamheten. Det ger oss en möjlighet att förebygga och korrigera om något har gått fel. Du behöver inte ha bevis för din misstanke, men alla meddelanden ska lämnas i god tro.
Vi erbjuder en säker kanal för anonym rapportering och dialog. Bolaget har utsett Advokatfirman MORE Evander KB till visselblåsarfunktion och mottagare av anmälningar av överträdelser och missförhållanden. Rapportering av sådana överträdelser kan göras via visselblåsarfunktionens e-post (whistleblower@amelegal.se) eller telefon (+46 8 20 06 10).
Observera att visselblåsartjänsten inte är till för kundklagomål. Om du är missnöjd med en finansiell tjänst eller produkt ber vi dig istället kontakta Cliens klagomålsansvarig eller VD. Se länk: https://www.cliens.se/information-om-klagomal
Cliens Visselblåsartjänst
Cliens använder sig av en extern tjänst som gör det möjligt att anonymt rapportera misstänkta överträdelser som du anser att Cliens har begått.
Det grundläggande syftet med vår visselblåsartjänst är att möjliggöra anmälningar om misstänkta överträdelser av bestämmelser som gäller för Cliens verksamhet. Det ligger i Bolagets intresse att komma till rätta med missförhållanden, om dessa uppstått i verksamheten. Det ger oss en möjlighet att förebygga och korrigera om något har gått fel. Du behöver inte ha bevis för din misstanke, men alla meddelanden ska lämnas i god tro.
Vi erbjuder en säker kanal för anonym rapportering och dialog. Bolaget har utsett Advokatfirman MORE Evander KB till visselblåsarfunktion och mottagare av anmälningar av överträdelser och missförhållanden. Rapportering av sådana överträdelser kan göras via visselblåsarfunktionens e-post whistleblower@amelegal.se eller telefon
+46 (0) 8 200 610.
Observera att visselblåsartjänsten inte är till för kundklagomål. Om du är missnöjd med en finansiell tjänst eller produkt ber vi dig istället att kontakta Cliens klagomålsansvarig eller VD.